Een kerstcadeau met impact
In gesprek met Werkzaak Rivierenland over verbinding, persoonlijke waardering en de rol van de VVV Cadeaukaart
Al 8 jaar verzorgt VVV cadeaukaarten de kerstgeschenken voor de 1200+ medewerkers van Werkzaak Rivierenland. Voor dit interview gingen we in gesprek met Saskia van der Marck (senior facilitaire diensten) en Desiree van Schooneveld (communicatiemedewerker) over hoe de VVV Cadeaukaart een vaste waarde is geworden in hun eindejaarsgeschenk.

Werkzaak Rivierenland: "Iedereen doet mee"
Werkzaak Rivierenland heeft de ambitie om iedereen mee te laten doen in de samenleving. “We geloven in de kracht van werk, omdat het bijdraagt aan zelfstandigheid, structuur, ontwikkeling en geluk”, vertelt Desiree. "Onze missie is dat iedereen mee kan doen in de samenleving, ook wie een afstand tot de arbeidsmarkt ervaart, vult Saskia aan."
Werkzaak Rivierenland begeleidt mensen bij het vinden van passend werk, biedt inkomensondersteuning en helpt bij persoonlijke ontwikkeling via training en coaching. Elke werkzoekende krijgt een eigen werkcoach die samen met hem of haar bekijkt wat nodig is voor een duurzame plek op de arbeidsmarkt.

Er zijn Leerlabs ingericht waar mensen via trainingen werken aan hun taal-, digitale of sociale vaardigheden, leren solliciteren of omgaan met geld. Dit vergroot de kans op werk of een leerwerktraject. Ook werkgevers ondersteunen ze actief, met advies over personeel, subsidies en de mogelijkheid om werk aan ons uit te besteden.
Met zo’n 1250 medewerkers en een duidelijke maatschappelijke opdracht werkt Werkzaak Rivierenland elke dag aan een inclusieve arbeidsmarkt waarin talent niet verloren mag gaan, maar juist ontwikkeld wordt.

Waarom de VVV Cadeaukaart?
Bij het geven van een kerstgeschenk staat persoonlijke waardering centraal.
"We werken al acht jaar met de VVV Cadeaukaart," zegt Saskia. "Het grote voordeel van de VVV Cadeaukaart is dat deze breed inzetbaar is, zowel online als in winkels. Bovendien kun je het bedrag in delen besteden."
Saskia vertelt: "Een VVV Cadeaukaart is een goede mix van praktisch en leuk. Het biedt onze medewerkers de vrijheid om zelf te kiezen, of het nu gaat om sokken, een broodrooster of een lekker geurtje. Zo weten wij zeker dat het cadeau altijd goed terechtkomt. Want 100 mensen, 100 wensen.
Daarnaast is onze doelgroep heel divers en niet altijd digitaalvaardig. Het is fijn dat de VVV Cadeaukaart zowel online als in fysieke winkels besteedt kan worden.
Door de cadeaukaart persoonlijk te maken met foto's van hoogtepunten van het afgelopen jaar en onze huisstijl, geef je die extra persoonlijke touch. Het herinnert onze medewerkers aan de mooie momenten. Zo wordt het niet alleen een cadeau, maar ook een mooie herinnering aan een geweldig jaar samen."

Hoe verlopen de voorbereidingen in aanloop naar kerst?
"Het proces begint eigenlijk al in september. Na de zomervakantie starten we met het ontwerpen van de cadeaukaarten in onze eigen huisstijl", legt Desiree uit. "Vervolgens wordt deze doorgestuurd naar de designer van VVV. Het contact met onze salesmanager verloopt goed. Ook het algehele bestelproces met VVV cadeaukaarten verloopt altijd soepel." Saskia vult aan: "Twee jaar geleden zijn we ook gestart met de VVV Giftbox. Hiermee kunnen we de cadeaukaarten zelf opwaarderen. Dat maakt het extra makkelijk."

Denk je dat het personaliseren van de cadeaukaart een verschil heeft gemaakt?
"De reacties zijn enthousiast! Met een gepersonaliseerde cadeaukaart is het kerstgeschenk meer een cadeau van ons als werkgever, dan alleen een VVV Cadeaukaart", aldus Desiree.
Het activeren van de kaarten leidt soms ook tot grappige momenten. "Ik activeer de cadeaukaarten graag zo laat mogelijk, zodat ze direct bruikbaar zijn," zegt Saskia lachend. "Een keer werden de kaarten om 12:00 uur uitgedeeld, terwijl ik dacht dat dit om 13:00 uur zou zijn. De cadeaukaarten had ik dus nog niet geactiveerd. Binnen no-time stonden mensen bij mijn bureau. Dat enthousiasme is prachtig, want men is dus direct aan de slag gegaan met de cadeaukaart."