5 redenen om
relatiegeschenken te geven

De impact van relatiegeschenken

Meer betrokkenheid creëren, je merk op de kaart zetten of gewoonweg een relatie bedanken voor de mooie samenwerking. Er zijn talloze redenen te bedenken om een relatiegeschenk te geven.

Ik hoor je denken, een relatiegeschenk.. is dat nou wel echt nodig? Jazeker, onder andere voor het versterken van je bedrijfsimago bijvoorbeeld. En ooit gehoord van de psychologie van wederkerigheid?

In deze blog lees je nog veel meer en delen we 5 redenen waarom jij een relatiegeschenk zou moeten geven.

Een relatiegeschenk geef je niet zomaar

Waarom is personeel belonen belangrijk?

Of je nou op zoek bent naar een cadeau voor de gehele afdeling, partners, klanten of vrijwilligers; een relatiegeschenk geef je niet zomaar. Met een relatiegeschenk laat je namelijk zien dat je aan de ontvanger denkt en uitkijkt naar een mooie (potentiële) samenwerking.

Daarnaast heeft het geven van een relatiegeschenk nog zoveel meer voordelen.

Om deze 5 redenen wil jij jouw medewerkers en relaties zeker verrassen met een relatiegeschenk

1. Bedankje

Financiële beloningen

Bedank je medewerkers en relaties voor hun tomeloze inzet, prestaties of geslaagde samenwerking.

Met een zakelijk bedankje zet je de ontvanger in het zonnetje, draag je bij aan een tevreden werkrelatie en uit je je waardering.

Hoewel vaak direct aan partners en relaties wordt gedacht, mogen de eigen werknemers, vrijwilligers en stagiaires zeker niet vergeten worden! De impact van beloningen op werknemers is namelijk ontzettend groot.

Inspiratie op doen? Bekijk deze relatiegeschenken eens.

2. Branding

Erkenning en waardering

Door jouw eigen logo of huisstijl te gebruiken zorg je voor meer herkenbaarheid en zullen (potentiële) opdrachtgevers of partners je niet snel vergeten. Dit zijn 3 tips om jouw gepersonaliseerde relatiegeschenk nóg sterker te maken:

1. Verleiden met een mooie verpakking
Het oog wilt immers ook wat toch? De verpakking is het eerste wat de ontvanger ziet en is dus minstens net zo belangrijk als het relatiegeschenk zelf.

2. Voeg een persoonlijk bericht toe
Laat weten dat jullie relatie echt belangrijk is. Kies alsjeblieft niet voor standaard teksten, maar steek echt even tijd in een persoonlijk bericht.

3. Bel de ontvanger na
Nieuwe business genereren begint natuurlijk met een belletje.

3. Imago versterken

Ontwikkelingsmogelijkheden

Met een relatiegeschenk laat je op een tastbare manier weten dat je de betrokkenheid en samenwerking van partners en relaties waardeert. Dit draagt bij aan een positief bedrijfsimago.

Belangrijk is wel om te onthouden dat de keuze van het relatiegeschenk van groot belang is. Je wilt immers een persoonlijk en passend geschenk geven. Weet wie je doelgroep is en speel in op jullie persoonlijke relatie.

Nog een bijkomend voordeel; het geven van relatiegeschenken zorgt ook nog eens voor meer engagement. Laat die positieve reviews maar komen!

4. Klantenbinding

Flexibele arbeidsvoorwaarden

Een mooie samenwerking met een klant of leverancier wil je behouden toch? Met een origineel en bijzonder relatiegeschenk voelen klanten zich gewaardeerd en blijven ze loyaal aan jouw bedrijf.

Uit recent onderzoek, uitgevoerd door de Universiteit van Harvard (2023), blijkt dat klanten positiever over een bedrijf denken wanneer ze een relatiegeschenk hebben ontvangen.

Daarnaast zit de kracht van relatiegeschenken hem ook in de psychologie van wederkerigheid. Want zeg nou zelf, als jij een cadeau ontvangt, geef jij de ontvanger toch ook graag iets terug?

Kortom, investeer in een passend relatiegeschenk en bouw samen met jouw klant een langdurige samenwerking op.

5. Feestelijke gelegenheden

Flexibele arbeidsvoorwaarden

Feestelijke gelegenheden zijn hét perfecte moment om medewerkers of relaties te verrassen met een bijzonder relatiegeschenk.

Wat dacht je bijvoorbeeld van een kerstgeschenk, jubilea of eindejaarsgeschenk?

Maak jouw relatiegeschenk extra feestelijk met een mooie verpakking en maak het persoonlijk middels een geschreven kaartje.

Tip: Wist je dat het geven van een relatiegeschenk fiscaal aantrekkelijk is vanwege de werkkostenregeling (WKR)?

Nog meer cadeaumomenten

Natuurlijk zijn er nog veel meer redenen en momenten om jouw medewerkers, partners en relaties een bijzonder relatiegeschenk te geven. Laat je inspireren met een van deze cadeaumomenten en vind hét perfecte relatiegeschenk.